- Menu BIP
- Zamówienia publiczne
- Zamówienia publiczne do 130 000 zł
- Regulamin
Regulamin wydatkowania środków publicznych do 130 000 zł
Załącznik do Zarządzenia nr 1/2021 Dyrektora Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego z dnia 04. 01. 2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 130 000 - Prawo zamówień publicznych. |
Regulamin wydatkowania środków publicznych o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 130 000, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r.
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Regulaminu nie stosuje się do zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane, których wartość nie przekracza kwoty 20 000 zł.
- Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
- w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
- uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
- w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
- w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
- z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości.
§ 2
DEFINICJE
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- dostawach, usługach i robotach budowlanych - należy przez to rozumieć dostawy, roboty budowlane i usługi, o których mowa w art. 7 ustawy – ustawie Prawo zamówień publicznych;
- ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp) - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019).
- kierowniku zamawiającego - należy przez to rozumieć Dyrektora Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego;
- zamawiającym- należy przez to rozumieć Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu;
- Głównym Księgowym - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Zamawiającego;
- komórce – należy przez to rozumieć pracownię lub dział zamawiającego, odpowiedzialną za opis przedmiotu zamówienia oraz merytoryczne zapisy umowy;
- pracowniku upoważnionym - należy przez to rozumieć pracownika, który jest odpowiedzialny za prawidłowe przeprowadzenie odpowiednio procedury uproszczonej lub pełnej, celem udzielenia zamówienia;
- wartości zamówienia - należy przez to rozumieć wartość zamówienia bez podatku od towarów i usług;
- zamówieniu (publicznym) - należy przez to rozumieć zamówienie, do którego stosuje się postanowienia niniejszego Regulaminu;
- wykonawcy - należy przez to rozumieć podmiot składający ofertę w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którego celem jest udzielenie zamówienia.
USTALENIE WARTOŚCI SZACUNKOWEJ ZAMÓWIENIA
- Przed rozpoczęciem procedury, pracownik upoważniony, przy współpracy z komórką, szacuje z należytą starannością wartość zamówienia w celu ustalenia:
- czy istnieje obowiązek stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych;
- czy wydatek został ujęty w planie finansowym.
- Pracownik upoważniony sporządza protokół, w którym wskazuje podstawę ustalenia wartości zamówienia. Wzór protokołu stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 4
PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA
- Rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, następuje po złożeniu pisemnego wniosku i uzyskaniu pisemnej zgody kierownika zamawiającego. Wzór wniosku o rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Zgoda, o której mowa w ust. 1 może być wyrażona po uzyskaniu pisemnej informacji od Głównego Księgowego, że zobowiązanie dotyczące zamówienia, mieści się w planie finansowym zamawiającego.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
- cel udzielenia zamówienia;
- opis przedmiotu zamówienia;
- wartość zamówienia oraz imię i nazwisko osoby, która dokonała ustalenia wartości zamówienia;
- dokumenty, na podstawie których dokonano ustalenia wartości zamówienia;
- przewidywany termin wszczęcia postępowania;
- przewidywany termin wykonania zamówienia;
- źródła finansowania zamówienia;
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę na takich warunkach;
- oświadczenie Głównego Księgowego o posiadaniu środków na realizacje zamówienia.
- Postępowanie przygotowuje i przeprowadza pracownik upoważniony.
- Za prawidłowe sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia oraz weryfikację merytorycznych warunków wykonania umowy odpowiedzialna jest komórka.
- Przebieg postępowania opisany jest w Protokole – dokumentacja podstawowych czynności postępowania.
§ 5
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
- Zamawiający może udzielić zamówienia, poprzez:
- zaproszenie wybranych wykonawców do składania ofert;
- przeprowadzenia negocjacji w wybranym wykonawcą.
- Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania ofertowego, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących, w ramach prowadzonej przez nich działalności, dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty.
- Jednocześnie z zaproszeniem wybranych oferentów, Zamawiający publikuje informację o wszczęciu postępowania na swojej stronie BIP, za wyjątkiem sytuacji o której mowa w ust. 16.
- Liczba wykonawców nie może być mniejsza niż 3 chyba, że ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia, liczba wykonawców mogących je wykonać, jest mniejsza.
- Wraz z zaproszeniem do składania ofert, zamawiający przekazuje informacje niezbędne do przygotowania oferty, w tym:
- nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego;
- opis przedmiotu zamówienia;
- termin wykonania zamówienia;
- warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków;
- wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu;
- informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami;
- termin związania z ofertą;
- opis sposobu przygotowywania ofert;
- miejsce oraz termin składania ofert;
- opis sposobu obliczenia ceny;
- opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert;
- informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty, w celu zawarcia umowy;
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę na takich warunkach.
- Najkorzystniejszą ofertą jest ta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia lub dotyczących właściwości wykonawcy, w szczególności jego doświadczenia, potencjału technicznego, dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, sytuacji finansowej lub ekonomicznej albo oferta z najniższą ceną.
- Każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Nie prowadzi się negocjacji w sprawie ceny, za wyjątkiem sytuacji opisanej w ust. 10, Zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.
- Jeżeli kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia lub właściwości wykonawcy, Zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, którego oferta przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów.
- Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną.
- Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena, nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, a Zamawiający wezwał wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez Zamawiającego ofert dodatkowych i zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie, zamawiający może:
- przeprowadzić negocjacje dotyczące ceny, w celu wyboru oferty;
- wskazać dodatkowe, pozafinansowe kryterium lub kryteria oceny oferty.
- Jeżeli w wyniku postępowania nie wpłynie żadna oferta lub wpłyną oferty przewyższające budżet Zamawiającego, przeznaczony na realizację zamówienia, Zamawiający może dokonać zamówienia poprzez przeprowadzenie negocjacji z jednym oferentem.
- Po wyborze oferty, Zamawiający umieszcza na swojej stronie BIP informację o zamiarze zawarcia umowy z Wykonawcą, który ją złożył i zaprasza Wykonawcę do zawarcia umowy.
- Jeżeli Wykonawca, który złożył najkorzystniejsza ofertę, odstąpi od zamiaru podpisania umowy, zamawiający może zawrzeć umowę z wykonawcą, którego oferta była kolejną, w rankingu złożonych ofert.
- Dokumentem stwierdzającym udzielenie zamówienia jest w szczególności umowa, faktura, rachunek.
- Wzór zaproszenia do składania ofert stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu.
- Negocjacje z wybranym wykonawcą zamawiający przeprowadzi w przypadkach:
- udzielania zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane, które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę:
- z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze,
- z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów;
- udzielania zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej,
- ze względu na wyjątkową sytuację, niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia;
- w innych uzasadnionych przypadkach, w szczególności jeżeli zastosowanie zapytania ofertowego mogłoby skutkować, co najmniej jedną z następujących okoliczności:
- naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków,
- naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach, wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
- poniesieniem straty w mieniu publicznym,
- uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.
- udzielania zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane, które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę:
- W przypadku, o którym mowa w ust. 16, wraz z zaproszeniem do negocjacji zamawiający przekazuje informacje niezbędne do przeprowadzenia negocjacji, w tym istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy, ogólne warunki umowy lub wzór umowy. Najpóźniej wraz z zawarciem umowy zamawiający może żądać od wykonawcy złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
§ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zamawiający zapewni, by szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz warunki umowy, tak na usługi, jak i na dostawy, uwzględniały dostępność, o której mowa w art. 4 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1062).
- Zamawiający może odrzucić ofertę, jeżeli:
- jej treść nie odpowiada warunkom zamówienia, w szczególności ze względu na jej niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia,
- jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
- została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert;
- zawiera błędy w obliczeniu ceny;
- wykonawca w terminie wskazanym w zawiadomieniu o poprawieniu innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z treścią zapytania ofertowego o cenę lub przetargu publicznego, nie zgodził się na jej poprawienie.
- Zamawiający może unieważnić postępowanie, jeżeli:
- nie złożono co najmniej jednej oferty niepodlegającej odrzuceniu;
- cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty;
- jeżeli w przypadku o którym mowa w § 5 ust. 10 niniejszego regulaminu zostały, mimo zastosowania dodatkowych kryteriów lub przeprowadzonych negocjacji, złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie;
- wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym lub interesie zamawiającego, czego nie można było wcześniej przewidzieć;
- postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
- Zamawiający ma prawo do unieważnienia postępowania bez podania przyczyny jego unieważnienia.
- Niezwłocznie po unieważnieniu postępowania, zamawiający zamieszcza informacje o jego unieważnieniu na swojej stronie BIP oraz zawiadamia równocześnie wszystkich wykonawców, którzy:
- ubiegali się o udzielenie zamówienia - w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert,
- złożyli oferty - w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu składania ofert.
- Zamawiający przechowuje dokumentację z postępowania o udzielenie zamówienia przez okres 5 lat od dnia zakończenia postępowania, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem określonym w Zarządzeniu Dyrektora Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego nr 1/2021 z dnia 4 stycznia 2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 130 000 zł, o której mowa w art. 2 ust.1 pkt 1 Ustawy - Prawo zamówień publicznych.
- Do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie Regulaminu można stosować przepisy dotychczasowe.
Regulamin zatwierdzam:
\...\Jowita Maćkowiak - Dyrektor WBPP
- Zał. nr 1 Protokół z ustalenia wartości zamówienia
- Zał. nr 2 Wniosek do Dyrektora o rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- Zał. nr 3 Zaproszenie do złożenia oferty