- Menu BIP
- Zamówienia publiczne
- Zamówienia publiczne do 130 000 zł
- Regulamin
Regulamin wydatkowania środków publicznych do 130 000 zł
Regulamin wydatkowania środków publicznych o wartości nieprzekraczającej, w ciągu roku budżetowego, wyrażonej w złotych równowartości kwoty 130 000,00 netto, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r.
§ 1
DEFINICJE
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- dostawach i usługach - należy przez to rozumieć dostawy i usługi, o których mowa w art. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych,
- dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego,
- zamawiającym - należy przez to rozumieć Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu,
- plan finansowy – należy przez to rozumieć wykaz wydatków budżetowych na dany rok kalendarzowy, w tym wydatki niepodlegające pod zamówienia publiczne, związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem jednostki, takie jak czynsz, energia, zatrudnienie,
- planie zamówień publicznych – należy przez to rozumieć wykaz zamówienia danego rodzaju, które zamawiający planuje przeprowadzić w danym roku budżetowym,
- pracowniku komórki merytorycznej – należy przez to rozumieć osobę odpowiedzialną za przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia oraz merytoryczne zapisy umowy,
- pracowniku upoważnionym - należy przez to rozumieć osobę odpowiedzialną za formalną stronę zamówienia, tj. za oszacowanie jego wartości oraz prawidłowe przeprowadzenie procedury, celem udzielenia zamówienia publicznego w zgodzie z przepisami prawa i niniejszym regulaminem,
- ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320),
- wartości zamówienia - należy przez to rozumieć wartość szacunkową zamówienia bez podatku od towarów i usług,
- wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę lub podmiot składający ofertę w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którego celem jest udzielenie zamówienia,
- zamówieniu - należy przez to rozumieć zakup towaru lub usługi, dokonany ze środków publicznych, do którego stosuje się postanowienia niniejszego regulaminu,
- zapytaniu ofertowym – należy rozumieć dokument wraz załącznikami, określający formalne i merytoryczne warunki zamówienia, w tym warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria oceny ofert.
§ 2
Ogólne zasady udzielania zamówień
- Przy udzielaniu zamówień publicznych obowiązuje zachowanie zasad, dotyczących wydatkowania środków publicznych:
- w sposób celowy i oszczędny,
- mając na celu uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów,
- przy optymalnym doborze metod i środków, służących osiągnięciu założonych celów,
- w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
- w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
- zachowując zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości.
- Za przestrzeganie i zachowanie zasad wymienionych w pkt 1, odpowiadają pracownik upoważniony oraz pracownik komórki merytorycznej.
- W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania nałożonych obowiązków, odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych ponoszą pracownicy, w zakresie, w jakim powierzono im wykonywanie czynności, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem zamówienia publicznego, tj. pracownik upoważniony oraz pracownik merytoryczny, każdy w zakresie własnych kompetencji.
- Wybór procedury wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, zależny jest od całkowitej wartości zamówienia.
- Udzielenie zamówień jest dopuszczalne jedynie w granicach kwot, które zostały określone w planie finansowym zamawiającego.
USTALENIE WARTOŚCI SZACUNKOWEJ ZAMÓWIENIA
- Przed rozpoczęciem procedury, pracownik upoważniony, przy współpracy z pracownikiem komórki merytorycznej, szacuje, z należytą starannością, wartość zamówienia w celu ustalenia:
- czy istnieje obowiązek stosowania ustawy,
- czy wydatek został ujęty w planie finansowym,
- czy istnieje obowiązek dokonania aktualizacji w planie zamówień publicznych.
- Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług.
- Wartość zamówienia ustala się przy zastosowaniu jednej z następujących metod:
- analizy cen rynkowych,
- analizy wydatków poniesionych na zamówienia danego rodzaju, w okresie poprzedzającym moment szacowania wartości zamówienia, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
- analizy cen ofertowych, złożonych w postępowaniach prowadzonych przez zamawiającego,
- analizy cen ofertowych, złożonych w zadanych przez zamawiającego zapytaniach o wartość szacunkową,
- analizy cen zamówień udzielonych przez innych zamawiających, obejmujących analogiczny przedmiot zamówienia, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Jeżeli planuje się udzielić zamówienia na usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania lub dopuszcza się możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
- W przypadku, gdy planuje się nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.
- Ustalenia wartości zamówienia dokonuje komórka merytoryczna lub pracownik upoważniony, na podstawie opisu merytorycznego, przekazanego przez komórkę merytoryczną, nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi.
- Ustalenie wartości zamówienia winno być udokumentowane przez pracownika upoważnionego, w formie pisemnej wraz z dołączonymi dokumentami, na podstawie których ustalono szacunkową wartość zamówienia.
- Jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, pracownik upoważniony przy współpracy z pracownikiem komórki merytorycznej, dokonują zmiany wartości zamówienia, przed wszczęciem postępowania.
- Podstawę do dokonywania określonego rodzaju wydatków, stanowi plan finansowy na dany rok budżetowy.
- Opis przedmiotu zamówienia dokonywany jest przez komórkę merytoryczną w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności, mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
- W opisie przedmiotu zamówienia komórka merytoryczna określa wymagane cechy dostaw lub usług.
- Pracownik upoważniony, we wniosku skierowanym do dyrektora, wskazuje podstawę ustalenia wartości zamówienia (wzór wniosku - załącznik nr 1 do regulaminu).
§ 4
PODZIAŁ ZAMÓWIENIA I PROCEDURY
- Postępowania o udzielenie zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych netto, w ciągu roku budżetowego, przeprowadzane są w określonych procedurach, odnoszących się do następujących przedziałów kwotowych:
- zamówienia o wartości nieprzekraczającej kwoty 30 000 zł netto,
- zamówienia o wartości nieprzekraczającej kwoty 50 000 zł netto,
- zamówienia o wartości nieprzekraczającej kwoty 130 000 zł netto.
- Podstawą wyboru procedury, o której mowa w ust. 1, jest suma zamówień tego samego rodzaju, ujętych w planie zamówień publicznych na danych rok budżetowy.
§ 5
PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA
- Rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, następuje po złożeniu pisemnego wniosku i uzyskaniu pisemnej zgody dyrektora. Wzór wniosku o rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
- Zgoda, o której mowa w ust. 1 może być wyrażona po uzyskaniu pisemnej informacji od Głównego Księgowego, że zobowiązanie dotyczące zamówienia, mieści się w planie finansowym zamawiającego.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
- cel udzielenia zamówienia;
- opis przedmiotu zamówienia;
- wartość zamówienia oraz imię i nazwisko osoby, która dokonała ustalenia wartości zamówienia;
- podstawę ustalenia wartości zamówienia,
- przewidywany termin wszczęcia postępowania;
- przewidywany termin wykonania zamówienia;
- źródła finansowania zamówienia;
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę na takich warunkach;
- Postępowanie przygotowuje i przeprowadza pracownik upoważniony.
- Za prawidłowe sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia oraz weryfikację merytorycznych warunków wykonania umowy, odpowiada pracownik merytoryczny.
- Za prawidłowe sporządzenie zapytania ofertowego oraz wszystkich jego załączników pod względem formalno-prawnym, odpowiada pracownik upoważniony.
§ 6
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA NA ZAMÓWIENIE O WARTOŚCI
NIEPRZEKRACZAJĄCEJ KWOTY 30 000 ZŁ NETTO
- Zamawiający może udzielić zamówienia, bez konieczności stosowania procedur, o których mowa w § 7 i 8, jednak z konsekwencją uwzględnienia zamówienia w planie zamówień publicznych, zgodnie z którym, łączna wartość przewidywanych zamówień tego rodzaju w roku budżetowym, nie przekracza kwoty 30 000 zł netto.
- Zamówienie, o którym mowa w ust. 1 może zostać udzielone bez konieczności sporządzania umowy.
§ 7
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA NA ZAMÓWIENIE O WARTOŚCI
NIEPRZEKRACZAJĄCEJ KWOTY 50 000 ZŁ NETTO
- Zamawiający może udzielić zamówienia bez konieczności stosowania procedury, o której mowa w §8, jednak z konsekwencją uwzględnienia zamówienia w planie zamówień publicznych, zgodnie z którym, łączna wartość przewidywanych zamówień tego rodzaju w roku budżetowym, nie przekracza kwoty 50 000 zł netto, poprzez wysłanie zapytania ofertowego do trzech wybranych wykonawców, których profil działalności odpowiada przedmiotowi zamówienia.
- Po wyborze najkorzystniejszej cenowo oferty, zamawiający przystępuje do podpisania umowy z wybranym wykonawcą, informując uprzednio o takim zamiarze na swojej stronie BIP, najpóźniej w dniu jej zawarcia.
§ 8
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA NA ZAMÓWIENIE O WARTOŚCI
NIEPRZEKRACZAJĄCEJ KWOTY 130 000 ZŁ NETTO
- Zamawiający może udzielić zamówienia zgodnie z niniejszym regulaminem, jednak z konsekwencją uwzględnienia zamówienia w planie zamówień publicznych, zgodnie z którym, łączna wartość przewidywanych zamówień tego rodzaju w roku budżetowym, nie przekracza kwoty 130 000 zł netto, poprzez:
- umieszczenie na swojej stronie BIP ogłoszenia o wszczęciu postępowania wraz zaproszeniem do składania ofert,
- wysłanie zaproszenia do składania ofert do wybranych oferentów, z jednoczesnym umieszczeniem na swojej stronie BIP ogłoszenia o wszczęciu postępowania wraz zaproszeniem do składania ofert,
- przeprowadzenia negocjacji w wybranym wykonawcą, o ile zajdzie co najmniej jedna z okoliczności, wskazanych w ust. 10 i 14.
- Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania ofertowego, zapraszając do składania ofert wybranych wykonawców i publikując informację o wszczęciu postępowania na swojej stronie BIP, za wyjątkiem sytuacji, o której mowa w ust. 15.
- Wraz z zaproszeniem do składania ofert, zamawiający przekazuje informacje, niezbędne do przygotowania oferty, w tym m.in.:
- nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego,
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin wykonania zamówienia,
- warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków,
- wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu,
- informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami,
- opis sposobu przygotowywania ofert,
- miejsce oraz termin składania ofert,
- opis sposobu obliczenia ceny,
- opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
- informacje dot. zawarcia umowy,
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę na takich warunkach,
- informację dot. zasad przetwarzania danych osobowych.
- Najkorzystniejszą ofertą jest ta z najniższą ceną lub taka, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów, odnoszących się do przedmiotu zamówienia lub dotyczących właściwości wykonawcy, w szczególności jego doświadczenia, potencjału technicznego, dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, sytuacji finansowej lub ekonomicznej.
- Każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić.
- Jeżeli kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria, odnoszące się do przedmiotu zamówienia lub właściwości wykonawcy, zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, którego oferta przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów.
- Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną.
- Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena i nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa tych wykonawców do złożenia ofert dodatkowych.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 8, zamawiający może przeprowadzić negocjacje dotyczące ceny, w celu wyboru oferty, bez konieczności zmiany wymagań, dotyczących opisu przedmiotu zamówienia.
- Jeżeli w wyniku postępowania nie wpłynie żadna oferta lub wpłyną oferty przewyższające budżet zamawiającego, przeznaczony na realizację zamówienia, zamawiający może dokonać zamówienia poprzez przeprowadzenie negocjacji z jednym oferentem.
- Po wyborze oferty, zamawiający umieszcza na swojej stronie BIP informację o wyniku postępowania i zamiarze zawarcia umowy z wykonawcą, który ją złożył i zaprasza wykonawcę do zawarcia umowy.
- Jeżeli Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, nie przystąpi do podpisania umowy, w terminie wskazanym przez zamawiającego, zamawiający może zawrzeć umowę z wykonawcą, którego oferta była kolejną, w rankingu złożonych ofert.
- Dokumentem stwierdzającym udzielenie zamówienia jest w szczególności umowa, a dla zamówień o których mowa w § 4 ust 1 pkt 1 regulaminu, faktura lub rachunek.
- Negocjacje z wybranym wykonawcą zamawiający przeprowadzi w przypadkach:
- udzielania zamówień na dostawy lub usługi, które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę:
- z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze,
- z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów,
- udzielania zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej,
- ze względu na wyjątkową sytuację, niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia,
- w innych uzasadnionych przypadkach, w szczególności, jeżeli zastosowanie zapytania ofertowego mogłoby skutkować, co najmniej jedną z następujących okoliczności:
- naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków,
- naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach, wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
- poniesieniem straty w mieniu publicznym,
- uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 14, zamawiający, wraz z zaproszeniem do negocjacji, przekazuje informacje niezbędne do przeprowadzenia negocjacji, w tym istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy, ogólne warunki umowy lub wzór umowy. Najpóźniej wraz z zawarciem umowy zamawiający może żądać od wykonawcy złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 10 i 14, zamawiający umieszcza na swojej stronie BIP informację o zamiarze zawarcia umowy.
§ 9
WYŁĄCZENIA ZE STOSOWANIA PROCEDUR
Wyłączeniu z obowiązku stosowania procedur, o których mowa w niniejszym regulaminie, podlega udzielenie zamówienia na:
- usługi świadczenia doradztwa i konsultacji,
- usługi eksperckie,
- usługi przeprowadzenia szkoleń tematycznych i indywidualnych,
- usługi artystyczne i konferansjerskie,
- kontynuację wsparcia technicznego i asysty dla funkcjonujących u zamawiającego aplikacji i urządzeń,
- zakupy przeznaczona na bieżące utrzymanie jednostki zamawiającego, takie jak m.in. środki chemiczne, środki higieniczne, materiały eksploatacyjne, drobne materiały biurowe, artykuły spożywcze.
§ 10
ZAMÓWIENIA WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW ZEWNĘTRZNYCH
W przypadku udzielania zamówień współfinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym europejskich lub innych mechanizmów finansowych, nadrzędnym dokumentem w stosunku do niniejszego regulaminu są zapisy zawarte w umowie o współfinansowaniu oraz wytyczne, wynikające z przepisów prawnych i dokumentów określających sposób udzielania takich zamówień.
§ 11
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zamawiający może odrzucić ofertę, jeżeli:
- jej treść nie odpowiada warunkom zamówienia, w szczególności ze względu na jej niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia,
- jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
- zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
- została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3, niezaproszonego do składania ofert,
- zawiera błędy w obliczeniu ceny,
- wykonawca w terminie wskazanym w zawiadomieniu o poprawieniu innej omyłki. polegającej na niezgodności oferty z treścią zapytania ofertowego, nie zgodził się na jej poprawienie.
- W przypadku złożenia oferty niekompletnej, wystąpienia w ofercie oczywistych omyłek rachunkowych czy pisarskich, pracownik upoważniony może wezwać wykonawcę do udzielenia wyjaśnień, uzupełnienia lub poprawienia oferty.
- Zamawiający może unieważnić postępowanie, jeżeli:
- nie złożono co najmniej jednej oferty niepodlegającej odrzuceniu,
- cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty,
- w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 9 niniejszego regulaminu ceny ofert dodatkowych pozostają takie same,
- wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym lub interesie zamawiającego, czego nie można było wcześniej przewidzieć,
- postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
- Zamawiający ma prawo do unieważnienia postępowania bez podania przyczyny jego unieważnienia.
- Niezwłocznie po unieważnieniu postępowania, zamawiający zamieszcza informacje o jego unieważnieniu na swojej stronie BIP oraz zawiadamia równocześnie wszystkich wykonawców, którzy:
- ubiegali się o udzielenie zamówienia - w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert,
- złożyli oferty - w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu składania ofert.
- Zamówień, których zamawiający nie był w stanie uwzględnić w planie finansowym na dany rok budżetowy, z przyczyn finansowych lub innych, a których udzielenie stało się konieczne lub możliwe w późniejszym czasie, nie sumuje się do wartości zamówień, o której mowa w § 4 ust. 2.
- Zamawiający przechowuje dokumentację z postępowania o udzielenie zamówienia przez okres 5 lat od dnia zakończenia postępowania, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem określonym w Zarządzeniu Dyrektora Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego nr 1/25. z dnia 8 stycznia 2025 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu wydatkowania środków publicznych o wartości nieprzekraczającej, w ciągu roku budżetowego, wyrażonej w złotych równowartości kwoty 130 000,00 netto, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r.
- Do postępowań o udzielenie zamówień wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie regulaminu można stosować przepisy dotychczasowe.
Regulamin zatwierdzam:
\...\Jowita Maćkowiak - Dyrektor WBPP
- załącznik nr 1 - Wniosek do Dyrektora o rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego